Ben je eigen wandelcoach

Is je werkglimlach weg? Met de juiste vragen als startpunt ben je tijdens een wandeling je eigen wandelcoach. Zet de eerste stap.

Wandelen helpt om je gedachten te ordenen.

Veel onderzoeken geven de waarde van wandelen duidelijk aan. Het helpt je onder andere om stress te verlagen, het bewerkstelligd nieuwe verbindingen in de hersenen en het helpt om je gedachten te ordenen. Onderstaand citaat illustreert dat het in de 18e eeuw al onderkend werd:   

‘Ik kan alleen mediteren wanneer ik loop. Hou ik daar mee op dan hou ik op met denken. Mijn geest werkt alleen samen met mijn benen”

Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778)
Vrouw gaat op stap met loopbaanvraag en is haar eigen wandelcoach
ga op stap met de juiste vraag en je bent je eigen wandelcoach

Wanneer je jouw werk-glimlach niet meer voelt, kan het je helpen eerst maar eens je eigen wandelcoach te zijn. Dan kan je gaandeweg beslissen wat je nodig hebt en welke volgende stappen je zou willen zetten.

Met de Glimlachmeter en de oefening Blij met mijn werk kun je ontdekken op welke thema’s voor jou de schoen wringt en waar voor jou de mogelijkheden zitten om veranderingen aan te brengen. In feite is het niet eens zo heel belangrijk waar je begint, zolang je maar die eerste stap zet. Dan volgt de tweede vanzelf.

Wil je liever meteen samen met mij op pad en nu doorpakken in je ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid met een traject op maat ? Bel me dan: 06 – 33 425 821 of stuur me een bericht

4 thema’s met vragen: ben je eigen wandelcoach

Hieronder tref je bij de 4 thema’s een aantal vragen aan die je kunnen helpen om je gedachten te ordenen.

Kies één vraag die op dit moment relevant is voor jou en maak een wandeling. Groot of klein, stadspark of heideveld, het maakt niet uit. Start met de vraag in je hoofd en laat vervolgens je gedachten de vrije loop. Mijmer er maar op los en kijk wat zich aandient.

Ben je eigen wandelcoach.

Je kunt bij terugkomst de timer zetten en 15 minuten schrijven over wat er is opgekomen.

Veel wandel en mijmer plezier!

Thema 1: De relaties die je hebt binnen en buiten je werk.

  • Met welke collega werk je lekker en met welke minder, wat zorgt daarvoor en wat zegt dat over wat jij prettig vindt in de samenwerking?
  • Van wat en/of wie ervaar je waardering voor je werk/inzet? In welke vormen kan je die het beste ervaren/ horen?  
  • Wat heb je nodig van jou relaties (collega’s, leidinggevenden, klanten)? Weten zij dat ook?
  • Hoe zit het met je energiebalans werk-privé? Welke keuzes maak je en hoe tevreden ben je daar mee?

Thema 2: De uitdaging die je ervaart in je werk (te veel / te weinig)

  • Welke kwaliteiten zet je in en in welke vorm zie je dat terug in je werk?
  • Wat zijn de onderdelen van je werk waar je werkelijk lol in hebt om te doen?
  • Wanneer ben je in flow en wat speelt er dan, hoe merk je dat?
  • In situaties die wringen: wat wringt er dan en welke vaardigheden zou je dan in willen kunnen zetten?
  • Wat heb je allemaal opgebouwd in je werk-leven? Hoe was je aan het begin, hoe sta je er nu voor?
  • Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt?
  • Wat helpt je om te blijven ontwikkelen?
  • Wat heb je in huis en kan je meer inzetten/ zet je onvoldoende in?
  • Als je een fijne werkdag/ werkweek hebt gehad, wat heb je dan gedaan? Wat ervaar en voel je op zo’n dag of in zo’n week?  
  • Als je werk morgen weg zou vallen, waarvan ben je dan blij dat het daarmee ook uit je leven verdwijnt?

Thema 3: De betekenis van je werk en de mate waarin jij die ervaart

  • Welke waarden heb je in je leven meegekregen en welke daarvan helpen je nog steeds?
  • Wanneer ben je trots op wat je doet en waar zit dat in/ wat doe je dan?
  • Wat is voor jou van betekenis/ grote waarde in jouw leven?  Op welke manier vind je dat terug in je werk?
  • Wat hoop je over 1 tot 2 jaar bereikt te hebben/ te kunnen bewerkstelligen in je werkleven?
  • Als je je stoutste schoenen aantrekt, wat doe je dan over 1 tot 2 jaar?
  • Als je werk weg zou vallen, wat zou je dan echt gaan missen?
  • Wat zou de organisatie /je klanten niet meer krijgen als jij stopt met werken?

Thema 4: Acties die je inzet/ ingezet hebt

  • Wat kan je vandaag doen waar je morgen trots op bent?
  • Wat zijn de stappen die je gezet hebt in je werkleven, welke kan de volgende zijn?
  • Welke stap zou je zetten als je wist wat je moest doen?
  • Wat zou je doen als je je doel al bereikt had?
  • Wat hebben anderen gedaan om hun doel te bereiken? wat daarvan zou bij jou kunnen passen?
  • Welke grootst mogelijke kleine stap kan je nu zetten zodat je dichter bij je gewenste toekomst kan komen?
  • Wanneer heb je voor het laatst aan je omgeving laten weten wat jij nodig hebt om met een glimlach te werken? Wat helpt je/ heeft je geholpen om dat te doen?

Meer weten over loopbaancoaching?

Wil je onderzoeken of ik je verder kan helpen met mijn aanbod en/of wil je samen met mij op pad en nu doorpakken in je ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid?

Neem dan contact op via onderstaand contactformulier. Of bel me meteen even 06 – 33 425 821.

Contactformulier
Velden met een * zijn verplicht






Klik voordat je je bericht verstuurt op het gevraagde plaatje
Toon a.u.b. dat u menselijk bent door de selectie van de sleutel.

Top